DEVAM: 153-154. Secde
Nasıl Yapılır?
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
عَنْ
التَّمِيمِيِّ
الَّذِي
يُحَدِّثُ
بِالتَّفْسِيرِ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ
أَتَيْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِنْ خَلْفِهِ
فَرَأَيْتُ
بَيَاضَ
إِبِطَيْهِ وَهُوَ
مُجَخٍّ قَدْ
فَرَّجَ
بَيْنَ يَدَيْهِ
îbn Abbas'tan; demiştir
ki: "(Bir defa yanlarıyla) kolları arasını açmış bir halde (secdede
bulunurken) arka tarafından Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına
geldim de koltuklarının beyazlığını gördüm."
Sadece Ebu Davud
rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA:
Bazı ilim adamları bu
hadîş-i şerife ve benzerlerine bakarak "îbn Abbas (r.a.) gerçekten Resul-i
Ekrem (s.a.v.)'in koltuklarının alt kısmındaki bembeyaz tenini görmüştür. Çünkü
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in koltuk altlarında kıl yoktu. Bu onun hasaisinden
(özeliklerinden) idi" demişlerse de, Irakî buna itiraz ederek, "Resul-i
Ekrem'e ait bir özelliğin sabit olabilmesi için açık bir delilin bulunması
gerekir. Halbuki onun koltuk altlarında kıl bulunmadığına dair herhangi bir
delil bulunmamaktadır. Bu mevzuda sadece ihtimale dayanarak hüküm vermek doğru
değildir" demiştir. Nitekim Tirmizî'nin rivayetinde yer alan şu hadis-i
şerirde Irakî'nin görüşünü doğrulamaktadır: "Abdullah b. akra
el-Huzaî'den; demiştir ki: "Babamla beraber Nemire ovasında idim. Bir
kafjle geldi. Bir de gördüm ki Resülullah (s.a.v.) namaza durmuş" Abdullah
dedi ki: Onun koltuklarının tüylerine bakıyor ve (siyah kılların altında) beyaz
derisini görüyordum."[Tirmizi, mevakit] Esasen burada geçen
"Ufre" kelimesinin "saf olmayan beyazlık" anlamına geldiği
düşünülürse, görülen beyazlığın siyah kılların altında kalan tenin beyazlığı
olduğu kolayca anlaşılır.
Hadisimiz secde
esnasında kolların yanlardan ve koltuklardan ayrılmasına delalet ediyor. Şöyle
ki; Nebi (s.a.v.) kollarım yanlarına yapıştırmış olsaydı, Hz. İbn Abbas'm
koltuk altlarının beyazlığını görmesi mümkün olmazdı. Ancak bilindiği gibi bu
durum erkekler içindir. Kadınlarla hünsalar ise, kollarını açmazlar. Bilakis
toplanarak secde ederler. Çünkü onlar hakkında matlub olan tesettürdür.